Retten til selvforsvar

For retten til at forsvare sig selv og sine kære

Bedstemor med slaw i

Jeg havde godtnok givet tilsagn om sommerferie, men denne nyhed fra 180Grader er simpelthen for god til ikke at poste på bloggen:

73-årig til kamp mod røvere: “Jeg beder dem om at forsvinde og siger, at hvis de skal have penge, så må de selv gå ud og tjene dem”

Kirsten Marie Friis har blå-røde plamager på underarmene efter slagsmål med to hjemmerøvere, men hun fortryder ikke: “Det eneste, jeg fortryder, er, at jeg ikke slog noget hårdere, og at hunden ikke bed,” siger hun.


73-årige Kirsten Marie Friis fra landsbyen Mørke på Djursland slog fra sig, da to unge mænd lørdag lige før klokken 19 trængte ind i hendes hjem for at røve hendes og mandens sparepenge, skriver Århus Stiftstidende.

Kirsten Marie Friis åbnede selv døren for dem, for hun anede ikke uråd.

“Så smækker han bare døren op og maser sig ind i gangen og begynder at skubbe rundt med mig. Han siger, at jeg bare skal fortælle, hvor pengene er, så sker der ikke noget. Men det passer ikke mig, så jeg beder dem om at forsvinde og siger, at hvis de skal have penge, så må de selv gå ud og tjene dem. Det har vi andre været nødt til,” siger hun til Århus Stiftstidende.

Det fik dog ikke de to til at fortrække, og efter at have låst Kirsten Marie Friis’ mand ude på terassen, begyndte den ene at gennemrode skuffer og skabe.

“Så stikker jeg den anden et par gode lussinger. Det lykkes mig også at få ham skubbet ud i køkkenet, hvor jeg forsøger at åbne et vindue for at råbe på hjælp, men så bliver han rigtig voldsom og modbydelig,” fortæller Kirsten Marie Friis.

I køkkenet greb den ene røver så hårdt fast om den ældre kvindes arme, at adskillige blodkar bristede, så hun nu har store blå-røde plamager over det meste af underarmene. De gør ondt, men Kirsten Marie Friis fortyder ikke, at hun satte sig til modværge:

“Det eneste, jeg fortryder, er, at jeg ikke slog noget hårdere, og at hunden ikke bed. Sådan nogle fyre skulle simpelthen have et lag tæsk,” siger hun.

Efter tumulten i køkkenet forsvandt de to røvere i al hast.

Klik her for at se et billede af Kirsten Marie Friis på stiften.dk

Sådan skal den grejes, fru Friis. De skulle lige præcis havde et lag tæsk. Måske kunne det lære dem af opføre sig ordentligt i fremtiden. Godt gået!

juni 22, 2009 - Posted by | Hædersfolk | ,

1 kommentar »

  1. Jeg mener, at sådan et par gamle mennesker skal have lov at sætte sig til modværge med et skydevåben.

    falkeøje

    Kommentar af falkeøje | juni 22, 2009 | Svar


Skriv et svar

