Retten til selvforsvar

For retten til at forsvare sig selv og sine kære

På randen af borgerkrig?

JP skriver:

I tre ransagninger i Nordsjælland er der fundet våben indsmuglet fra det tidligere Jugoslavien samt andre effekter, heriblandt store mængder militærtøj, skriver Helsingør Dagblad.

Hvad skal alle de våben og militærtøj bruges til? Er der mon en større paramillitær aktion under opsejling? Vi har vist god grund til at være nervøse for andet end bandeskyderi.

oktober 3, 2008 - Posted by | Kulturberigelse, skydevåben | , ,

4 kommentarer »

  1. Hej

    Jeg er studerende ved danmarks journalisthøjskole, hvor jeg arbejder med en opgave om selvtægt. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at tale med nogen, som går ind for selvtægt, og høre deres begrundelse for det.
    Er der mulighed for at komme i kontakt med folkene bag denne side, og evt. interviewe disse?

    Venlig hilsen
    Lars Sørensen

    Kommentar af Lars Sørensen | oktober 9, 2008 | Svar

  2. Min mail er:
    ldsorensen SNABELA mail.djh.dk

    Venlig hilsen
    Lars Sørensen

    Kommentar af Lars Sørensen | oktober 9, 2008 | Svar

  3. Hej Lars, jeg har redigeret i din mailadresse af hensyn til spambots.

    Jeg har før modtaget en lignende opfordring og ville egentlig gerne, men må desværre sig nej tak, da jeg opererer anonymt og endnu ikke er forberedt på, at stå frem med navns nævnelse. Jeg skal gerne kommentere over email, men du foretrækker sandynligvis nogen du kan interviewe face to face.
    Jeg vil dog gerne gøre opmærksom på, at jeg ikke går ind for selvtægt, men kun retten til selvforsvar – altså muligheden for at kunne foresvare sig selv mod overgreb. Selvtægt handler om efterfølgende at tage loven i egen hånd, og det er jeg ikke ubetinget tilhænger af.

    Du ønskes al mulig held og lykke med projektet og jeg håber du finder nogen som er mere modige end jeg🙂

    Kommentar af rettentilselvforsvar | oktober 10, 2008 | Svar

  4. Hej Lars.

    Du skal være velkommen til at kontakte mig på: turbanbombe AT hotmail DOT com.

    Jeg har selv gået på DJH i min naive ungdom og vil med glæde stille mig til din rådighed.

    Men lad mig sige med det samme, at jeg IKKE går ind for selvtægt. Som Retten skriver, så betyder selvtægt, at man tager loven i egen hånd, og det går jeg heller ikke for. Går man først ned ad den vej ender man dér, hvor tilfældige mennesker bliver klynget op i lygtepælene.

    Men jeg kunne godt tænke mig, at loven blev løsnet så meget, at en privatperson rent faktisk fik lov til at forsvare sig selv og sin ejendom mod overgreb. Den ret har vi ikke i dag.

    Anyway, skriv gerne, hvis du ønsker en uddybning eller en samtale.

    Kommentar af Mikael | oktober 12, 2008 | Svar


Skriv et svar

