Retten til selvforsvar

For retten til at forsvare sig selv og sine kære

De sædvanlige symptomer på et sygt samfund

Ekstrabladet bringer i dag en historie om en 56-årig buschauffør, som to gange blev voldtaget af en 17-årig dreng.

Kvinden blev udsat for så kraftig vold, at hun måtte køres til behandling på sygehuset, og derfor gik der nogen tid, før betjente lørdag formiddag kunne begynde at afhøre hende i detaljer.

Man spørger sig selv om kvinden ikke ville have haft fordel af at være udstyret med et håndvåben til forsvar mod den slags umennesker? Men disse tanker behøver man naturligvis ikke gøre sig, i et land hvor politiet er de eneste som må bære våben, og som derfor altid er der til at forsvare lovlydige borgere mod overgreb. Ik’?

august 23, 2008 - Posted by | mishandling, overfald, skydevåben, Systemet, vold | ,

14 kommentarer »

  1. Hvad mener du, når du siger våben?

    Kommentar af Simon Wedege | august 31, 2008 | Svar

  2. Krudt og kugler.
    Pepperspray ville dog være en god begyndelse.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | september 1, 2008 | Svar

  3. Jeg synes det bliver ekstra problematisk, hvis man begynder at tillade salg af skydevåben til selvforsvar. Det giver samtidig kriminelle større mulighed for at anskaffe sig ammunition og våben. Af samme grund synes jeg man skulle afskaffe hjemmeværnet😛

    I USA kan jeg forstå, hvorfor de gerne vil beholde deres til, til at anskaffe sig våben, da det er mere udbredt end noget andet land i verden. Men samtidig er USA det land i den vestlige verden, hvor flest dør af skud fra et våben, også i forhold til indbyggertallet.

    Pepperspray kan jeg godt gå med til, for personer der arbejder i udsatte stillinger som taxachauffør, buschauffør, vagter, butiksejere der tidligere har været udsat for røveri m.v. Også personer der har været udsat for indbrud i eget hjem, overfald m.v.

    Jeg synes desuden det skal påkrævet, at man har gennemført et kursus i brugen af peppersprayen, så man ikke er farlig for sine omgivelser, men derimod har bevist, at man kan håndtere det.

    Kommentar af Simon Wedege | september 2, 2008 | Svar

  4. Hej Simon.
    Tak for din kommentar. Jeg synes den fortjener mere end en linje, så jeg skriver en kommentar når jeg kommer hjem fra ferie om to uger🙂

    Kommentar af rettentilselvforsvar | september 2, 2008 | Svar

  5. @Simon, problemet er at pepersprøjter ikke er nok, når den anden part står med et fuldautomatisk skydevåben i hånden!
    Og det er er altså normalt nu omdage at “folk” render rundt med dens slags våben…
    Selv politiet vil ikke “lege” med dem: http://www.weekendavisen.dk/artikler/interview/det-taenksomme-politi?page=0%2C0
    …og hvem fanden skal så? Dig og dit digitale Spejl-refleks kamera? nej vel!
    Og før du leger “SE BARE PÅ USA” så kig lidt på Canada tak!
    Det er ikke våben som dræber mennesker…
    Bare giv os lovlydige borgere samme rettigheder som det gangsterpak som render rundt og spreder frygt.
    Ellers er loven jo til grin, og ingen gider og overholde den.
    Og hvis ingen gider og overholde loven…så er det Jungleloven, eller som nogle kalder det “anarki”.
    Og jeg tror ikke de fleste selvudnævnte anarkister overhovedet har tænkt over hvad der sker, når samfundet vælter, HAH ja jeg læste en tråd på et eller andet anarkistisk forum, om hvad reglerne skulle være når anarkiet var indført WTF“?

    Kommentar af uslehund | september 2, 2008 | Svar

  6. Hvorfor have en blog, hvis du ikke gider blogge?

    Kommentar af ulrik/ | september 4, 2008 | Svar

  7. Det gider jeg da også🙂 Det er bare ikke meget internettid man har på alle campingpladser😉

    Kommentar af rettentilselvforsvar | september 4, 2008 | Svar

  8. @ rettentilselvforsvar.

    Hej, Jeg vil lige fortælle dig at du optræder i en video på Youtube. Syntes lige jeg ville nævne det :o)

    http://www.youtube.com/watch?v=JJyBCj1mcws 3:35

    Kommentar af Santor | september 5, 2008 | Svar

  9. Jeg kan ikke se min optræden😦 Hvor langt henne i filmen?

    Kommentar af rettentilselvforsvar | september 5, 2008 | Svar

  10. Nu jeg alligevel er online, kan jeg ligesågodt skrive mit svar til Simon🙂

    Ud fra din kommentar, kan jeg konstatere at du erklærer dig som modstander af en liberal våbenlov på baggrund af især to misforståelser:

    Kriminelle får lettere adgang til skydevåben: Kriminelle har allerede adgang til skydevåben. Det er du og jeg som ikke har adgang til dem. Jeg mener naturligvis at folk som er dømt for vold eller lignende forbrydelser burde forbydes at købe og besidde våben.

    USA har mange skuddrab, ergo fører fri våbenadgang til flere mord: USA har forholdsvist mange skuddrab, men de har også mange knivdrab og andre former for drab. USA er generelt, efter vestlig standard, en voldsplaget nation (selvom vi er godt på vej til at indhente dem). Det kan der være mange grunde til, men det skyldes ikke adgangen til våben. Hvis det var tilfældet, burde bl.a. knivdrab være på niveau med andre vestlige lande.
    Tværtimod har studier vist, at stater med friere våbenlovgivning har en lavere voldsrate end stater med en restriktiv lovgivning. Blandt mange gode analyser vil jeg især henvise til bogen “More Guns Less Crime” af Johnn R. Lott. Bogen er et resultat af omfattende studier på området, og konkluderer at en liberal våbenlovgivning medfører en lavere volds- og mordrate (men en lidt højere rate af berigelseskriminalitet i form af bil- og lommetyverier). Jeg har i sinde at skrive en opsummering af bogen, når jeg en gang får tid.

    Jeg er desuden enig i at en god start ville være, at tillade folk i udsatte stillinger at bære pepperspray. Men hvorfor skal man vente med at tillade almindelige almindelige mennesker det samme, indtil de allerede har været udsat for overfald? Er det ikke smartere at lade dem kunne forsvare sig inden det sker?

    Kommentar af rettentilselvforsvar | september 5, 2008 | Svar

  11. @ Rettentilselvforsvar.

    Ahh.. Sorry. Det var ikke særlig tydeligt men det står efter linket, 3:35 og et sekund eller to, så prøv igen🙂

    Kommentar af Santor | september 6, 2008 | Svar

  12. Så fik jeg set det. Goetz er en stor mand som turde at forsvare sig selv. Jeg kan desværre ikke tage æren for hans arbejde🙂

    Kommentar af rettentilselvforsvar | september 9, 2008 | Svar

  13. Pepperspray til privatpersoner er ideelt til danske forhold. Der er ingen grund til at kræve tilladelse eller kursus eftersom det ikke efterlader nogen form for skader. Spray ham i fjæset og løb, så er problemet løst.

    Kun en tåbe frygter ikke gaden :p

    Kommentar af Orca99 | oktober 7, 2008 | Svar

  14. Nu må du ikke glemme, kære Orca99, at pepperspray kan give danskerne en smagsprøve af hvordan det føles, at kunne tage vare på sig selv. Det kan vi jo ikke have.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | oktober 8, 2008 | Svar


Skriv et svar

