Retten til selvforsvar

For retten til at forsvare sig selv og sine kære

"Jeg har ingen problemer med at skyde enhver, der kommer ind i mit hjem og forsøger at gøre skade på mine børn"

478px-Jolie Sådan siger Tomb Raider heltinden, Angelina Jolie. Hende og manden, Brad Pitt, har erhvervet sig kopier af pistolen fra filmen (bedre kendt som Heckler & Koch USP Match), og de er både trænede og klar til at bruge dem i forsvaret mod eventuelle forbrydere.

Herfra kan vi kun glæde os over, at en berømt skuespiller med mange fans, giver en så utvetydig udmelding om at hun hellere slås end at lade sig træde på.

Godt gået, Angelina.

juni 5, 2008 - Posted by | Film, skydevåben, USA | , , ,

5 kommentarer »

  1. Jeg har stor forståelse for at håndvåben ikke bør komme ud i befolkningen af hensyn til optrapningen af volden. Men når nu vore myndigheder ikke kan styre den ulovlige handel og hver anden grove forbrydelse har våben involveret, så ser jeg ingen anden udvej end også at bevæbne mig.

    Jeg anbefaler at man, som jeg, i ndmelder sig i en af landets mange skytteforeninger, så man får trænet i både skydning og vedligeholdelse af sit våben. Ikke mindst er det vigtigt at hele familien trænes, så alle får et lige så naturligt forhold til skydevåben som til køkkenknive.

    Kommentar af Charlie | juni 6, 2008 | Svar

  2. Jeg skrev tidligere en artikel om hvordan man erhverver sig et skydevåben: https://rettentilselvforsvar.wordpress.com/2008/03/13/sdan-erhverver-man-sig-et-lovligt-skydevben/

    At besidde et lovligt våben i Danmark er dog ikke nogen specielt stor sikkerhed mod overgreb. Langt de fleste overfald (ikke medregnet familiestridigheder) foregår ude på gaderne, og der har man ikke lov til at medbringe sit våben med mindre man transporterer det i en sikret kasse, som naturligvis ikke er sådan at få op hvis man bliver overfaldet.
    Også i hjemmet skal det opbevares i et sikret skab. Det er ikke nok at lægge det udenfor børns rækkevidde. Det vil derfor kræve ligeledes nogen tid at få adgang til, i tilfælde af indbrud.

    Jeg kender ikke reglerne angående at lære sine børn at skyde, men jeg tvivler på at at det, som udgangspunkt, er lovligt.

    Hvis man bor uden for Danmark, i et land hvor det er lovligt, kan man selv bygge sine skydevåben. Jeg har ikke selv forsøgt dette, men der findes en del tegninger ude på Internettet som virker relativt simple. Et godt sted at starte er paladin-press.com og thehomegunsmith.com
    Alternativt findes der rigeligt af PDF filer på thepiratebay.com, der skal man bare sikre sig, at det man downloader ikke er ophavsretligt beskyttet.

    Byg-selv løsningerne er dog ikke optimale i Danmark. Det er for det første ulovligt (og bør derfor ikke gøres), det kan være farligt hvis man ikke ved hvad man gør, og det er et besværlig proces.
    Alternativt kan man købe et skydevåben fra en rocker eller hvor man nu anskaffer sig den slags, men det vil ligeledes være ulovligt, det vil financiere andre kriminelle aktiviteter og man risikerer at bliver involveret i et miljø som man måske ikke ønsker at blive involveret i.
    Den eneste fornuftige løsning ville derfor være en mere liberal våbenlov, især i en tid hvor flere og flere ønsker at kunne forsvare sig selv. Så længe det ikke er tilfældet er den besværlige løsning dog at foretrække fremfor at blive slået ihjel.

    Jeg er i øvrigt helt enig i, at det ikke burde være nødvendigt at besidde skydevåben, men desværre er verden ikke sådan indrettet.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 6, 2008 | Svar

  3. dette land er dog blevet lidt for tøsen,for mænd er der bare handlinger,som overgreb mod ens børn!,hvor “loven” simpelhen ikke strækker!. hvis der var en skør mand der gjorde perverse handlinger mod mine børn, ville jeg med sikkerhed selv straffe ham (selvtægt),for den danske lovgivning straffer kun for øknomisk krim. og ikke for mennesklige omkostninger

    Kommentar af jens-jørgen | juli 7, 2008 | Svar

  4. Det er netop problemet. I dagens Danmark ville en en børnemishandler (eller anden kriminel) ikke blive straffet nær hårdt nok. Alligevel kan du ikke tage hævn. Hvis noget overgår dine dig selv, dine børn eller andre du holder af, har du ganske simpelt ingen mulighed for retfærdighed. Det er en ren “lose-lose” situation. Du bliver offer for to overgreb: Først fra forbryderen, dernæst staten, og intet kan du gøre.

    Jeg ser helst at samfundet straffer forbryderne, men hvis det ikke kan lade sig gøre, må det være vores ret at tage retten i egen hånd og genskabe retfærdighed for gode borgere.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juli 9, 2008 | Svar

  5. VI skulle alle have fet til at bære våben, på et væert tids pungt.v.h.michaelstig

    Kommentar af michaelstig | december 8, 2008 | Svar


Skriv et svar

