Retten til selvforsvar

For retten til at forsvare sig selv og sine kære

Stolte gamle danskere

Der er flere og flere eksempler på ældre danskere som har grebet til selvforsvar når de er blevet overfaldet af kulturberigere. Gid den tendens fortsætter, og måske breder sig til den lidt yngre del af befolkningen. Her er nyeste fortælling om ægteparret Wachtell:

– Det hjælper på hele oplevelsen, at vi ikke bare var passive, men gik til angreb mod dem, siger Gete Wachtell og viser de tre blå mærker, hun har fået på sin højre arm. Mærkerne kom, efter hun kastede sig over den ene røver, tog fat om hans hættetrøje og strammede til.

– Jeg kunne pludselig høre, at han ikke kunne få vejret, så slap jeg og skubbede ham i stedet ned ad trapperne, siger den 68-årige kvinde og peger på trappen ned til kælderen. Her havde hendes mand allerede skubbet den første røver ned, og nu lå de to mænd så i kælderen, mens den tredje røver pludselig trak en pistol.
Det fik ægteparret til at ændre taktik.

– Jeg skiftede fra at råbe meget højt, til pludselig at tale stille og roligt til ham. Jeg bad ham bare om at tage benene på nakken, og det gjorde han så, siger Paul Wachtell, som er tidligere medlem af Farum Byråd. Røverne fik intet med fra hjemmet.
De tre unge mænd havde forud for overfaldet banket på døren og spurgt efter en ’Katrine’. Ret hurtigt havde Paul Wachtell regnet ud, hvad det gik ud på og bad dem forsvinde.
Det fik den første fyr til at slå ham i hovedet med en knytnæve, så det begyndte at bløde. De tre røvere brusede ind, mens Gete Wachtell løb ind på kontoret, låste døren og ringede efter politiet.

Troede vi var lette ofre

– Jeg var virkelig vred. Råbte og skreg ad dem, og vi var rigtigt oppe at slås. Det tror jeg, kom bag på dem. De havde regnet med, at vi var et let offer. To gamle flødeboller som os, griner Paul Wachtell og smiler til sin kone gennem 43 år.

– Hun slår en proper næve, min kone. I skulle have set hende, hun var som en løve. Det vidste jeg ikke slet ikke. Nu tør jeg aldrig mere tale frækt til hende, griner Paul Wachtell.
Det er i det hele taget med stort overskud, smil og kække bemærkninger parret forklarer om det grimme overfald.

– Men tag ikke fejl af vores glade måde at være på. Det dækker over den choktilstand, vi i virkeligheden er i, siger Paul Wachtell med alvor i stemmen. Han er født og opvokset i USA, hvorfra han også var udsendt som elitesoldat under Vietnamkrigen. Han mener dog ikke, det var de erfaringer, der fik ham til at kaste sig over røverne.

Grænseoverskridende

Nu vil parret bruge den næste tid på at komme ovenpå igen. De har ikke taget imod krisehjælp, men henviser til de mange venner og bekendte, som har lovet at hjælpe. Også politiet har lovet hjælp, og i det hele taget er ægteparret meget glade for politiets indsats i sagen.

– Det er forfærdeligt at blive overfaldet i sit eget hjem. Det er virkelig grænseoverskridende. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, hvad der var sket, hvis Paul havde været på arbejde.
Men selv om overfaldet har sat sine spor i de to, bliver de boende.

– Jeg tror, naboerne er mere nervøse, end vi er. De varyler kommer jo ikke igen. Vi gav dem kamp til stregen, slutter ekspolitikeren.

Det er virkelig en historie som kan få smilet frem. To ældre mennesker der både kan finde ud af at forsvare sig, og som heller ikke render tudende til psykolog efter oplevelsen. Det er stolte mennesker som vort land kogt kunne bruge mange flere af.

Jeg aner ikke hvor de bor, ellers havde de sgu modtaget blomster og en ordentlig pakke chokolade fra undertegnede fordi deres fortælling vidner om at der stadig findes stolte mennesker, selv i vor tøsede psykolog-tider. Jeg håber ikke de tilhører et uddøende folk.


Update:
Hvis du er med på at sende en lille erkendtlighed til parret, kan du gøre det via Paypal nedenfor. Paypal gør et stort nummer ud af at man er anonym, og at de ikke videregiver navn og kontonummer. Man kan naturligvis sagtens selv sende dem noget, uden om denne indsamling, hvis det er det man vil.

Alt der bliver indsamlet går direkte til blomster & chokolade og andre dejlige sager, afhængigt af det indsamlede beløb. Har man noget bestemt i tankerne (såsom det medfølgende kort), kan det naturligvis også tages til efterretning.

LINK FJERNET! PAYPAL OG AMERIKANSK LOV KAN RENDE MIG ET VIST STED! (se kommentar #20)

Indsamlingen løber til søndag, så der ikke går alt for lang tid. Derefter bruger jeg hvad der er blevet indsamlet, plus egen donation, samt skriver et indlæg her på bloggen om forløbet.

Update: Artiklen er flyttet til toppen af siden.

Update igen: Jeg er åbenbart ikke den eneste som er træt af PayPal.

juni 5, 2008 - Posted by | Kulturberigelse, røveri | , ,

24 kommentarer »

  1. Vil godt bidrage til blomsterne og chokoladen🙂

    Kommentar af Hodja | juni 3, 2008 | Svar

  2. Så mangler vi bare en adresse at sende det til🙂

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 3, 2008 | Svar

  3. I kan sende mig en mail med et kontonummer. Hodja har den og saa kan vi vaere tre om blomsterne, eller flere.
    Men lad os da lige faa det gjort.

    Kommentar af DanskeriTN | juni 3, 2008 | Svar

  4. Eniro siger:
    Grete Wachtell & Paul Wachtell
    Bastholmen 5 3520 Farum

    Kommentar af mb | juni 4, 2008 | Svar

  5. Hmmm … Jeg skal lige udtænke en måde hvorpå dette kan gøres relativt anonymt. Noget med PayPal måske? Og jeg står naturligvis ved mit ord om at sende blomster og chokolade.

    Jeg var i øvrigt lidt i tvivl om jeg skulle lade kommentaren med adressen stå, men hvis den ligger tilgængelig på Eniro kan det vel ikke gøre nogen forskel om den også er her? Man kan i øvrigt bestille blomster til adressen direkte via Eniro.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 4, 2008 | Svar

  6. Så er der fundet en løsning🙂 Se ovenfor.

    Edit: Jeg kan ikke lægge PayPal knappen ind i WordPress. Det er vist noget med HTML formateringen.
    Nogen der har en løsning?

    Update: Så, nu virker skidtet. Det tog også en halv arbejdsdag, men nu er der ingen undskyldning for at holde sig tilbage🙂

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 4, 2008 | Svar

  7. Jo, det kan gøre en forskel. Adresser i kommentarer kan dukke op i søgemaskiner – noget andet med professionelle opslagstjenester.

    Kommentar af Kimpo | juni 4, 2008 | Svar

  8. Hmm…Det er altid godt at skyde ens overfaldsmand….Det kaldes selvforsvar😀

    Kommentar af mohammedjawad | juni 4, 2008 | Svar

  9. Saa har man lavet et beskedent bidrag igennem paypal, haaber at I andre er med paa vognen.
    Tak til Selvforsvar for initiativet.

    Kommentar af Dansker i TN | juni 5, 2008 | Svar

  10. Indtil videre har vi to bidragsudere (plus undertegnede). Det er da en god start🙂

    @ mohammedjawad

    Helt enig😉

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 5, 2008 | Svar

  11. Det er sgu for lidt med 2.

    Kommentar af Kimpo | juni 6, 2008 | Svar

  12. PS, hvad med Falkeøje? Han må sgu da spytte i kassen med alle de store ord han kommer med om at “gøre noget”.

    Kommentar af Kimpo | juni 6, 2008 | Svar

  13. Falkeøje er naturligvis også velkommen til at give sit bidrag🙂

    Og ja, jeg er enig i at 2 ikke længere er mange, regnede med lidt flere efter de tilbagemeldinger. Der er dog stadig et par dage at løbe på🙂

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 6, 2008 | Svar

  14. Har sendt 100 kr. Skriv lige om de er modtaget.

    Kommentar af Hodja | juni 6, 2008 | Svar

  15. Jeg har endnu ikke modtaget fra dig, Hodja. Men der går nok et par timer før de er modtaget. Skriver når det er sket.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 6, 2008 | Svar

  16. Ellers må jeg prøve igen😀

    Kommentar af Hodja | juni 6, 2008 | Svar

  17. Paul Wachtell er ikke modstander af masseindvandringen, Han var/er også på vej til Ny Alliance, hvis der kommer en lokalafdeling..

    Måske chokoladen skulle gemmes til et offer der fortjener det.

    Kommentar af Mikael | juni 6, 2008 | Svar

  18. Hodja. Jeg har endnu ikke modtaget noget endnu. Du burde kunne se på din netbank om der er blevet trukket et beløb.

    @ Mikael
    Det er jeg naturligvis ked af at høre. Har du et link?
    Ikke destomindre har ham og konen udvist et mod som efterhånden er sjældent her i landet, så uanset politisk overbevisning har han fortjent er erkendtlighed for handlingen🙂

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 6, 2008 | Svar

  19. Jeg har boet 30 år i Farum, så jeg kender manden.

    http://www.farumavis.dk/article/20070605/ARTIKLER/706050331

    fra artiklen:
    “Han kom ind i Farum Byråd som Borgerlistens enlige repræsentant, var løsgænger, skiftede til Furesølisten, og nu har han sympati for Ny Alliance.
    “Hvis der kommer en lokalafdeling af Ny Alliance, vil jeg bestemt ikke afvise at blive en del af den. Ny Alliance er uden strukturering, imod Dansk Folkpartis indflydelse og er moderat borgerlige”, lyder det fra Paul Wachtell.”

    Kommentar af Mikael | juni 7, 2008 | Svar

  20. Hmm… Det her PayPal er åbenbart ikke så smart som jeg troede. Hodja kunne ikke overføre og nu vil de have dokumentation for at det er en velgørende organisation.

    Restriction Appeal

    ——————————————————————————–

    PayPal requires a copy of certain documents for verification purposes to return your account to regular standing.

    Please submit each of the following documents:

    – A voided check registered to your organization
    – Evidence of tax exempt status or registration with any regulatory bodies
    – Information about the nature of your organization and the type of payments you intend to process with PayPal

    Please make sure that the documentation you provide is valid and legible. The name and address on your documentation must correspond with the information registered on your PayPal account. Your documentation cannot be older than 6 months. Send only documents received by mail (online statements cannot be accepted). Send all the information and documents required as soon as possible to complete the application review process.

    Velgørende organisation my ass. her hvor jeg bor gælder hverken amerikansk eller dansk lov, og man roder ikke alting ind i jura og bureaukrati. Det drejer sig om skide 150 kroner, for fanden. Jeg har naturligvis ikke den slags påkrævet dokumentation, så nu kan jeg hverken bruge pengene eller lukke kontoen og betaler naturligvis de 150 ud af egen lomme og sender stadig noget til parret, så de to andre bidrag ikke er gået spildt. Jeg kan godt sende pengene tilbage, så det er hermed gjort. Jeg takker for bidragene og beklager rodet.

    Idiotiske PayPal. Jeg lukker sgu min normale konto.

    Link fjernet. Send ikke penge til kontoen!

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 7, 2008 | Svar

  21. Øv, jeg ville godt have givet et bidrag!

    Kommentar af ManInBurka© | juni 9, 2008 | Svar

  22. Også jeg. Jeg beklager mange gange, og lover at hvis der bliver en næste gang, bliver mulighederne for indsamling undersøgt god tid i forvejen.
    Det bliver i al fald ikke PayPal som kommer til at stå for det.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 9, 2008 | Svar

  23. Du skal da ikke beklage at du tager initiativ.
    Jeg kan ikke se en løsning, hvis du og bidragspersonerne ønsker at bevare anonymitet. Det bliver svært!

    Kommentar af ManInBurka© | juni 9, 2008 | Svar

  24. Det er sandt. Elles må jeg/vi jo træde ud af anonymitetens skygge en gang når det bliver vigtigt nok.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | juni 9, 2008 | Svar


Skriv et svar

