Retten til selvforsvar

For retten til at forsvare sig selv og sine kære

Politiets besked til voldsoffer: Gå hjem og sov

Der er igen travlt på jobbet og derfor ikke tid til at skrive så meget. Jeg har dog nogle længere indlæg i støbesken, men indtil da vil jeg nøjes med at dele følgende artikel med de, som måske ikke læser 180grader.

Natten til fredag blev den 20-årige Kristian Madsen fra Rørvig overfaldet foran et diskotek i Nykøbing Sjælland.
Efterfølgende truede gerningsmændene ham med bank, hvis han meldte dem til politiet, men Kristian trodsede truslerne og ringede til politiet. Fra politiet lød, ifølge Kristian Madsen, imidlertid beskeden: “Gå hjem og sov eller kør til Roskilde”, hvis du vil anmelde overfaldet. Det skriver Holbæk Amts Venstreblad.
Hun lød meget træt, fortæller Kristian Madsen om politibetjenten i telefonen og fortsætter:
“Vi får at vide, at politiet ikke har mandskab til at komme til Nykøbing,” siger han til Holbæk Amts Venstreblad.
Jane Madsen, hans mor, sad ved siden af ham i bilen, da han ringede til politiet:
“Det er rystende. Jeg er chokeret over den besked. Jeg kan godt forstå, at nogle opgiver at ringe til politiet. Jeg føler, at retssikkerheden er lig nul. Kristian er blevet overfaldet og truet, og så kan vi ikke engang anmelde det til politiet. Jeg er glad for, at vi skulle til Jylland her i weekenden,” siger Jane Madsen.
Især er hun forarget over behandlingen, fordi de gerningsmænd, som smadrede en flaske i hovedet på Kristian under et slagsmål mellem to grupper i nattelivet, fulgte efter ham til skadestuen. Og på sygehuset i Holbæk trude de ham med bank, hvis han gik til politiet.
Henrik Mikkelsen, chef for lokalpolitiet, har ansvaret for bemandingen på lokalpolitistationerne efter politireformen:
“Som udgangspunkt vil vi normalt optage anmeldelsen over telefonen og så reagere derfra. Og særligt når gerningsmændene følger efter dem til Holbæk. Men jeg forstår det ikke. Jeg kan ikke udtale mig om sagen, når jeg ikke kender den,” siger Henrik Mikkelsen til Holbæk Amts Venstreblad.

Bemærk at flere i debatten under selve artiklen, kan vidne om lignende situationer. Min bemærkning til situationen var da også kort og klar:

Den tid hvor man kunne regne med politiet er for længst slut. Det varer ikke længe før vi begynder at se selvtægtsgrupper bryde frem i vores tidligere så trygge og fredelige samfund.
Sørgeligt at se, men en helt naturlig reaktion, når staten ikke formår at tage hånd om sine borgere.

april 22, 2008 - Posted by | overfald, Selvtægt, Systemet | ,

2 kommentarer »

  1. Puha det lyder lidt ligesom det jeg oplevede d. 13.4.08.

    Det var min søsters konfirmation, og mine to små drenge, min søster, vores bror, hans eks kæreste, min mormor, og min søsters veninde, var efter festen var slut, gået op i min mors lejlghed. Min bror var ved at pakke og på vej hjem, da min søster siger at der godt nok var lidt rodet på hendes værelse, hvor han og hans eks kæreste havde sovet.

    Han blev sur over at hun sagde det, og så fik hun tørre tæsk af sin egen bror!!

    Vi stod alle sammen og kiggede på, min mormor flygtede hen i et værelse med mine børn. Vi var alle meget bange for ham. Jeg sagde at han skulle stoppe. Og så fik jeg dobbelt så mange tæsk. Grunden var had fra hans side. Han var misundelig på mig.
    Den store af mine drenge kom styrtende ind og skreg at han ikke måtte slå hans mor.
    Min søster sagde at han skulle stoppe, og så fik hun igen tæsk.

    Vi tog hen på skadestuen. og videre til politiet. Men de ville ikke gøre noget ved det. Han kunne højest få en bøde, og så ville han komme efter mig og mine børn, hvis politiet blev indblandet, har han truet med inde på arto.

    Vi blev alle 3 forhørt igen og igen, og vi havde ikke fået nok tæsk !!! så vi skulle taqe hjem og snakke med familien… og det var jo trodsalt vores bror sagde en betjent til mig… og vi kunne jo bare stoppe med at se ham mere… I mit hoved skal han straffes for sine handlinger. Det er bare ikke iorden at tæske nogen overhovedet.

    Jeg er så skuffet over vores system… En fyr på stoffer (det vidste ingen af os før bagefter hvor en gæst fortalte at man kunne se det på ham og hans eks som havde siddet på toilettet i en halv time og var kogt røde i ansigtet, og kunne ikke sidde stille) tæsker sine søstre, imens 2 små børn måske får mén af det, og min søsters store dag er ødelagt og vil være et frygteligt minde resten af hendes liv, og så slipper han ikke engang godt fra det ??

    Jeg føler virkelig at politiet er ligeglade.

    Kh en meget bekymret borger

    Kommentar af christina | maj 5, 2008 | Svar

  2. Hej Christina
    Det er en rigtig trist historie du har skrevet. Jeg er ekstremt forarget over at politiet ikke vil gøre noget. En klar politianmeldelse for vold kan de ikke bare afvise, alene fordi det er deres bror og jeg skulle mene at en klage vil være på sin plads, selvom det nok ikke fører til andet end ligegyldighed fra myndighedernes side af.

    Når det er sagt, så er det jo sandt at det er jeres bror og at familien burde stå sammen med/mod ham, alt efter hvad i finder bedst. Hvis han ikke har jer, har han ingen som altid vil være der. Jeg kender ikke jeres familiehistorie og jeg kan i den grad ikke prise mig at at være en god konfliktmægler, men hvis jeres bror tager stoffer og slår på sin familie, så er der noget helt galt som i alle er ansvarlige for at rette op på.
    Uanset hvor vred han bliver, kan og bør han ikke holde en hel familie nede.

    Jeg håber virkelig at i kommer videre.

    – HG

    Kommentar af rettentilselvforsvar | maj 8, 2008 | Svar


Skriv et svar

