Retten til selvforsvar

For retten til at forsvare sig selv og sine kære

Rambo 4 – SE DEN!

Der er mange anmeldere der giver den nye Rambo film dårlige anbefalinger. Det skyldes jo nok at alt for mange anmeldere tilhører denne hersens gruppe af snobbede overklasseløg der mener at en film ikke er god, med mindre den er så underlig og højtsvævende at ingen fatter pointen og alle kan tolke hvad de har lyst til.

Som stor fan af de tidligere Rambo film måtte jeg naturligvis også se Rambo 4, så i weekenden tog jeg i biografen for at se den sammen med kæresten, og jeg må sige at det var de bedste 50 kroner jeg har givet ud i meget lang tid (ikke inkluderet nogle ret så gode måltider som jeg også har fået fra tid til anden). Plottet er klart: Der er borgerkrig i Burma. Krigen foregår mellem to grupper: De Gode og de Onde De onde er rigtig onde og slår børn og voksne ihjel på diverse grufulde måder.

John Rambo lever et fredeligt liv i den thailandske jungle indtil nogle selvmordsgale kristne idealister beslutter at tage til Burma for at “gøre en forskel”. Filmens fedeste monolog lyder nogenlunde således:

Kristen tosse: We want to make a difference!

Rambo: Do you bring weapons?

Kristen tosse: Of course not!

Rambo: Then you ain’t changing nothing!

NB: Husk at tildele Rambo den hårdeste killer-voice mens du læser ovenstående

Efter megen plageri lykkedes det for gruppens eneste kvindefolk, at overtale Rambo til at sejle dem ind i Burma. Hefter går det naturligvis slag i slag mens volden optrappes – Her får Rambo lidt hjælp fra nogle lejesoldater, han er jo ikke helt ung længere. Det er desuden en stor glæde at se både en undetrykt befolkning tage sig sammen, og en ynkelig kristen skygge af en mand udvikle sig til et rigtigt mandfolk der næsten er værdig til at kysse Rambos fødder.

Vold er der naturligvis rigeligt af, faktisk en noget grimmere og mere brutal vold end i de tidligere film, og det elsker enhver mand jo (især når Rambo afstraffer dem). Men jeg så som sagt filmen sammen med kæresten og selvom hun hader voldsfilm så syntes hun faktisk den var god – om det så skyldes at hun sammenlignede Rambo 4 med Hostel som vi så for nylig, er det naturligvis ikke til at sige😉

Eneste anke er, at der er en dame med i filmen. Det er svært at nyde volden i helt samme grad når man hele tiden skal bekymre sig om hvad der sker med det tilfangetagne kvindfolk. Kærlighed er der heldigvis kun meget lidt af, og slet ikke i forbindelse med John Rambo (næsten da).

Min anbefaling: Gå ind og se den! Det er god gedign vold hvor Rambo banker fornuft (og bly) ind i hovedet på nogle gale lystmordere, men tag nogle venner med, for det er normalt ikke en film man inviterer sin date med til – hvis man er en heteroseksuel mand vel og mærke.

februar 28, 2008 - Posted by | Film | , , ,

4 kommentarer »

  1. Det lyder som en film, jeg vil se😀

    Kommentar af hodja | marts 1, 2008 | Svar

  2. Glemte lige at skrive, at mit rigtige navn er Kurt Westergaard🙂

    Kommentar af hodja | marts 1, 2008 | Svar

  3. Jamen hvad venter du på? Jeg tror den ville være lige i din smag, Hodja… Jeg mener Kurt.

    Kommentar af rettentilselvforsvar | marts 2, 2008 | Svar

  4. du for sej Rambo jeg er kun 14 jeg syntes du er for cool dine film er bare total gode man

    Kommentar af casper | juni 12, 2009 | Svar


Skriv et svar

